"Vakító szerelem" és egyéb pajkosságok

Az erotikus tartalom a mai kor szülötte? #2

FELNŐTT TARTALOM - Az erotika, a nemi érintkezés hallatán sokunk zavarba jön, szégyenlős lesz, netán el is pirul, ha erre a témára terelődik a szó. Ugyanakkor a társas együttlét szerves részét képzi napjainknak, a beszélgetések ilyen irányú kalandozása nem számít kuriózumnak. Sőt meg az irodalmi kánonban is helyet szorított magának ez a jelenség. Sok vállalkozó, aki olvasásra adja a szemét, úgy gondolja, hogy ez a kortárs szerzők találmánya. Én mégis bátran kijelentem, hogy ők tévednek! És, hogy miért... 

A klasszikus irodalom fogalmán mindenki Adyra vagy Petőfi szerelmes verseire gondol. Viszont számos mű született a történelem során, ami épp erotikus tartalma okán merült feledésbe. Példának okán, Janus Pannonius egyik versében így fogalmaz: „büszke faszom lekonyul, szégyenem onnan elűz” – csendben megjegyezném, hogy a költő a 15. században élt. Vagy vegyük Garaczi Lászlót, aki talán az egyik legmeghatározóbb kortárs írónk - Pompásan buszozunk című - könyvében a következőt írja: „PINA FASZ EGYÜTT BASZ, ABBÓL LESZ A KISKOPASZ”.

Most biztosan ráncos homlokkal olvasol kedves befogadóm. Hidd el, ezen nem kell meglepődni, hiszen az irodalom mindig egy kor értékeit tükrözi. Miért is írna valaki fennkölt stílusban fenségest, ha a társadalom se ennek függvényében viszonyul a tartalmakhoz. Mára letűntek a nemes értékek.

Ugyanakkor a magyar irodalomban az erotika igen gyakori, amit azzal magyarázok, hogy a magyar szerelmes nép. Mindenki ismerheti a népdalt: „szita-szita péntek, szerelem csütörtök, dob szerda”. A dal mögött egy egész más tartalom rejtőzik. A napokat vissza felé mondva: dob szerdán megdobban valaki után a szívünk. Szerelem csütörtökön már érezni, hogy „van valami a levegőben”. A szita pedig átvitt értelemmel bír: ahogy a sziták elcsúsznak egymáson, megfelel a szeretkezés egy adott fázisának. A három nap egy görög elgondolásra épül, mely szerint a szerelem három komponensű, az első pillantástól, találkozástól a nemi beteljesülésig tart. Az antik elképzelés szerint megkülönböztetjük a következő támpontokat: agapé, filia, erosz.

De említhettem volna példaként az Elvesztettem zsebkendőmet című népdalt, ami nem a náthában szenvedő kislány történetét demonstrálja. Gondoltad volna? A fehér zsebkendő elvesztése egyet jelent a szüzesség elvesztésével. Meghökkentő az, hogy ezt a nótát óvodás korú gyerekek számára tanítják. Tulajdonképpen vehetjük ezt akár első felvilágosításként is, hiszen a szüzességét elvesztő lány fél az anyai megdorgálástól. Ilyenkor gondolkozom el, hogy az „apacuka fundaluka” című mondóka hátterében mi bújhat meg.

Azonban nemcsak a népdalokból meríthetünk példaként, hanem az egész irodalmi repertoárt feltárhatom neked kedves olvasóm.

Bizonyára te is ismered azt a szállóigét mely szerint „a szerelem vakító”. Ez a frazéma időszámításunk előtt született. Hátterében az áll, hogy az antik hős, Teiresziász megleste a meztelenül fürdőző Aphroditét. Az istennő büntetésül megfosztotta látásától, viszont megajándékozta a jövendőmondót a jóslás tehetségével. De maga a teljes mitológia is a nemzésre és szeretkezésre épül. Mai szemmel erről olvasni kicsit megdöbbentő lehet, pedig nyilván akkor is hasonlóképp történt a biológiai reprodukció.

Említhetném még Weöres Psyché fiktív történetét, ahol a költő Lónyay Erzsébet Mária Psychén keresztül veti elénk a nőiességet, a nemiséget, de példaként szolgálhatnak Esterházy Péter Pajkos szövegei is.

buhbz.PNG

Amint látható a szexuális téma a kánon (klasszikus irodalom) elejétől fogva jelen van, talán a hangnem az, ami esetenként változott. Vogelweide Hársfaágak csendes árnyán című versét lehetetlen lenne egy kortárs verssel összehasonlítani.

WALTHER VON DER VOGELWEIDE:

A HÁRSFAÁGAK CSENDES ÁRNYÁN...

A hársfaágak

csendes árnyán,

ahol kettőnknek ágya volt,

ott láthatjátok a gyeppárnán,

hogy fű és virág meghajolt.

Fölöttünk az ág bogán

ejhajahujj!

dalolt ám a csalogány!

Vígan futottam

ki a rétre,

és kedvesem már várt reám.

Oly izgatottan

jött elémbe!

Mily boldogság volt, Máriám!

Hogy megcsókolt-e?

Meg biz ám!

Ejhajahujj!

Most is pirúl belé a szám.

S tréfás-kacagva

hamar ágyat

vetett szép pázsitos helyen.

Nevethet rajta

s titkon vágyat

érezhet aki arra jön,

mert jól láthatja a nyomot,

ejhajahujj!

amit a fejem nyomott.

Ha tudná más azt,

hogy mi jártunk

ott! ó hogy szégyellném magam!

Nem sejti más azt,

mit csináltunk,

csak ő maga, meg én magam,

meg egy kis madár a fán,

ejhajahujj!

az nem árul el talán!

Érdekességként szolgálhat, hogy a kiemelt művek a középiskolai követelmény részét képzik. Az iménti vers például a 9. évfolyam tananyaga. Ebből az a konklúzió fakad, hogy a diákok már 18 év alatt olvasnak erotikus tartalmat, ami nem feltétlen probléma, hiszen némi bevezetést ad a nemi életbe.

Másik érdekesség, hogy vajon ezek az írások kiknek készültek a kötelező diák rétegen kívül? Vagy Te, aki épp ezeket a sorokat olvasod miért tartottad fontosnak, hogy épp az erotikus tartalmak olvasásával töltsd el idődet, amikor olvashatnád akár a Bibliát is.

Kétség kívül a felnőtt irodalmat, humorral fűszerezve, főleg fiatalok olvassák. Egyrészt felvilágosításként szolgálhat, másrészt lehet egyfajta warm up a felnőtt életre. Nem kizárt, hogy más korosztály is olvas ilyen jellegű irodalmat, de ami számomra érthetetlen, hogy a nőket ilyen esetekben gyakran megbélyegzik. Ennek okát célom kutatni, anélkül, hogy kitérnék minden politikai alternatívára. Ha belegondolunk, három nagy nőregényt tartunk számon, jelesül Tolsztoj Anna Karenina című regényét. A könyv a házasságtörő Annáról szól, aki megoldást csak az öngyilkosságban látott. Anna férjes és gyermekes anyaként lépett ki a családi közegből és szeretett bele egy orosz katonába. Férfi számára a házasságtörés nem számított nagy bűnnek, nők esetén viszont hatalmas vétket jelentett. Ez a regény a világirodalom legszebb nőregénye és senkit nem különböztetnek meg, ha épp e könyv mögé rejti arcát.

Vagy vegyük még Charlotte Bronte: Jane Eyre-ét, vagy Flaubert: Bovaryné-ját. Egyikért se jár „megbélyegzés”. Viszont egy melegebb hangvételű, mondhatni erotikus könyv hallatán már nem néznek jó szemmel az olvasóra. Ez a jelenség komoly kérdéseket vethet fel, hiszen nem történik semmi, az olvasó betűket lát, a többi pedig fejben dől el. Ilyen alapon a krimik, horrorok is hasonló procedúrát kívánhatnak, noha ezek célközönsége főleg férfiak.

xsde.PNG

Mára azonban változni látszik a helyzet, hisz egyre több az erotikus regény. Egyre szélesebb rétegű, színesedik, és gazdagodik a műfaj. Ha valaki erotikus tartalmat olvas, már kevésbé ítélik meg emiatt. Itt bekapcsolható a mondás mely szerint „minden fejben dől el”. Másrészt lehet arról is szó, hogy valaki azért olvas ilyen jellegű könyvet, mert nem elégítik ki megfelelően az igényeit, így kicsapongás helyett inkább egy képzeletbeli, vágyott világhoz fordul, a könyvek segítségével. Akár „tapasztaltabbá” nemileg tájékozottabbá is tehetik az olvasót.

A könyveladások egyre nőnek ebben a műfajban. Nők és férfiak egyaránt tanulhatnak belőle. Személy szerint én nem ítélek el senkit, aki erotikus tartalmat olvas. Dicséretre méltó, hogy könyvet vesz elő és nem pornó filmet választ. Az se von semmit maga után, ha épp egy nő az illető. Régen a társadalom is másképp fordult a nőkhöz, így az irodalmi ízléshez is. Miközben ugyanolyan igényekkel bírhat egy nő, mint egy férfi. Ideje, hogy bárki, bármit olvashasson. A lényeg, hogy olvasson.

Zárásként neked üzenek Olvasóm!

Bármit olvasol az nemcsak érték, hanem egyben épít is!

A cikket írta: Paál Zoltán