Sokszor hallottuk már... Miért kerül annyiba?

„– Ezt szeretném.
– Láttad az árát?
– Mi kerül ezen ennyibe? Hiszen csak papír meg festék.
– Már nem tudják, mit kérjenek el érte…”

Általános párbeszéd, melynek sokszor lehetünk fültanúi egy könyvesboltban, vagy könyvekkel foglalkozó internetes fórumon. Esetleg lehet, hogy volt, amikor mi magunk mondtuk ezt?

Bárhogy is, egy biztos: írók és olvasók között éles vita tud kialakulni a könyvekkel kapcsolatban, de minden vita közül kiemelkedik kettő. Ezek közül egyikkel foglalkozik e cikk: a kötetek árával és a mögöttük megbújó költségekkel. És még valamivel. A megoldással.

Ideje tehát egyszer és mindenkorra tisztázni a dolgot: Miért annyi egy könyv ára, amennyi?

A könyv kézzel fogható szellemi termék. Az a fajta, amelynek születése nem egyetlen pillanat eredménye. Mert, ha jól csinálják, és igényesen, akár években mérhető az elkészülte, de legalábbis hosszú hónapok.

A könyvimádók számára nem ismeretlen az érzés, hogy egy magával ragadó történetet a kezükbe fogva, egyetlen éjszaka alatt „kivégzik” azt. Ilyen olvasási tempó mellett nem nehéz elfeledkezni róla, hogy az írás sebessége messze alul marad az olvasásénál. Mert egy könyv útja az első mondattól a megjelenésig, akár egy- két év is lehet. Bizony, ez nem tévedés.

A történet megírása – egy teljesen átlagos 300-350 oldalas könyv esetében, nyilván azt figyelembe véve, hogy az író naponta mennyi időt tud egyéb teendői mellett erre fordítani – 2-6 hónapot simán igénybe vesz.

Ezt követi a szerkesztés, 1-2 héttől, akár 1-2 hónapnyi munka. Sokan előolvasók szolgálatait is igénybe veszik. Ez azért hasznos, mert ilyenkor az írónak még van rá lehetősége, hogy a vélemények alapján tovább javítsa az olvasói élményt, esetleg a történetet további fejezetekkel egészítse ki. Ez átlagosan 1 hónapot vesz igénybe. A végleges kézirat korrektúrán esik át – általában két körben –, ez 1-4 hét alatt zajlik le. Majd jön a tördelés – szintén két körben –, további 1-4 hét alatt. Eközben elkészül a borító, aminek a kiválasztása, véglegesítése és nyomdakésszé alakítása optimális esetben is 0,5-1 hónap, bár ez folyhat párhuzamosan a szerkesztés-korrektúra-tördelési folyamattal. A nyomdakész tördelt anyag mehet a nyomdába, mennyiség és papírigény függvényében 1-4 hét. Eztán a kézzel fogható könyv immár megérett arra, hogy az olvasók a kezükbe fogják és egy éjszaka alatt átrágják magukat rajta.

A fenti példa a lehető leggyorsabbtól az átlagos időrendet vázolja fel, amely így is 3-12 hónapot ölel át. Lehet ez akár jóval több is és ez még csak az idő. Nézzük az ehhez kapcsolódó anyagiakat.

A szerkesztés, korrektúra, tördelés mind-mind függ a kézirat terjedelmétől, munkafolyamatonként 50-150 ezer forintnyi munkadíjért, amennyiben lektorra is szükség van, az az imént összeg többszöröse is lehet. A borító elkészítése magában foglalja a kép használati díját (stock oldalakról megvásárolt képek akár már 3 ezer forinttól, egyedi képek jogdíja bármennyi - a saját fotó készíttetése kb. 30-60 ezer forint is lehet) és a grafikus munkáját, amely körülbelül 10-20 ezer forint. Az előolvasók szerencsés esetben tiszteletpéldányért cserébe vállalják a feladatukat. A nyomdaszámla – a kinyomtatott könyvek darabszámától függően – sok ezertől akár milliós összegig is rúghat. Tehát költségek terén is elég széles a paletta, a legolcsóbb konstrukcióban, kevés példányszámban 250-350 ezer forint körül, nagyobb példányszám esetében több millió forinttal is lehet számolni.

Észrevette a kedves olvasó, hogy a költségek terén egy ember munkadíját viszont nem említettük? Igen, ez maga az író. Nem is igen lehetne. Mert minden közreműködő szakember díját meg lehet határozni, és ők, dolguk végeztével meg is kapják érte, ami nekik jár. De az író idejének, tehetségének és munkájának az árát nem tudja senki megszabni. Ő maga sem. És ő, ha végzett a történettel és az utolsó mondat végére pontot tett, nem tudja senkinek benyújtani a számlát. Neki várnia kell.

Azt hihetnénk egyébként, ha a könyv kijött a nyomdából, onnantól kezdve egyenes út vezet az olvasóig, de ebben a formában ez sem igaz.

Ma Magyarországon az olvasók zöme a legismertebb könyvértékesítési platformokat részesíti előnyben. Vagyis az ismert logóval ellátott üzleteket és a hozzájuk kapcsolódó webáruházakat. Tehát az írók számára muszáj, hogy ott is értékesíthessék könyveiket. Miért? Mert az olvasó bizalmatlan. Úgy gondolja, ha valamit csak az írótól, vagy magától a kiadótól lehet megszerezni és az nem lelhető fel a legnagyobb könyvesboltok kínálatában, az rossz, selejtes. Nehéz ezzel a berögződéssel harcolni, így az író és a kiadó kényszerhelyzetben van, ha szeretné, hogy a könyv ott lenne azokon a bizonyos polcokon, az olvasók szeme előtt.

Igen ám, csakhogy van egy bökkenő. Az ár. Mert a könyvesboltokba csak nagykereskedők révén lehet bejutni. Mind a könyvesbolt, mind pedig a nagykereskedő százalékot számít fel a közreműködésért. Nem keveset. A könyv árának akár 50-70 %-át is. Az író és a kiadó tehát a fennmaradó 50-30%-on osztozik, azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy miközben a közreműködők számára ez tiszta haszon, addig az író és a kiadó mögött ekkorra már ott áll egy szép nagy halom befektetés. A munkát azonban csak úgy tudják folytatni, ha a befektetés nem csak visszajön, de hasznot is termel, hiszen úgy nem lehet új projektbe – új könyv munkálataiba – kezdeni, ha az előző befektetés nullával zár.

Mit lehet ilyenkor tenni?

Olyan árat kell meghatározni az adott könyvért, amelyből még a nekik maradó százalékokkal is van rá esély, hogy kijöhet egy újabb könyv. Egy árat, amely az olvasót elborzasztja, de amiben rengeteg munka fekszik és kockázat.

És itt a vége. Ezzel bezárult a kör. Az író és a kiadó saját érdekében határozza meg azt a bizony árat, az olvasó értetlenkedik és bosszankodik: „Azt mondják, olvassunk, erre milyen sokba kerül”.

Az olvasó – már azon túl, hogy örömét leli az adott történetben – még kedvenceivé avanzsált írók könyveivel kapcsolatban is hajlamos azt gondolni, hogy „csak” papír és tinta. De ha valaki figyelmesen olvasta az előző sorokat, már láthatja, mi az, amit eddig nem vett észre. Idő, energia, tehetség, álmatlan éjszakák, szakemberek hada, odafigyelés, törődés, nyomda, nagykereskedő, könyvesbolt / webáruház. Mind-mind befektetés. Van köztük anyagi és anyagiakban nem mérhető.

Anyagi világban élünk, ez igaz. Minden forint számít, mi pedig a lehető legkevesebből akarjuk a legtöbbet kihozni. Egy dolgot viszont nem szabad elfelejteni: könyvek csak úgy születhetnek, ha az író tud írni. Ha szakmájában kiteljesedésre talál, és – főleg ha magánkiadású könyvről van szó – az olvasóközönség anyagiakban is úgy honorálja történeteit, hogy a következő köteteibe is befektethessen.

Bonyolult, több ágon futó probléma ez és felmerül a kérdés: Létezik megoldás?

Örömmel jelenthetjük, hogy létezik! Méghozzá olyan, amely mind az olvasó, mind pedig az író megelégedésére szolgálhat, igaz, kell hozzá egy apró adalék. Valami, amire eddig még nem volt szükség, amikor egy könyv gazdát cserélt: együttműködésre.

A KonyvMogul.hu által életre hívott „1000 KÖNYV” projekt a könyv árakkal és az értékesítéssel kapcsolatos problémákra nyújt megoldást. A lényeg egyszerű.

Az írók – a könyvesboltokat és a nagykereskedőket kihagyva – egy teljesen új értékesítési platformon kínálják az olvasók számára a könyveiket, méghozzá olyan áron, amivel sehol máshol nem találkozhatnak.

Egyetlen dolgot kötnek csak ki. Az olvasó megkaphatja ezért az árért, de csak akkor, ha segít abban, hogy az a bizonyos könyv minél több emberhez eljusson, minél többen tudjanak erről a roppant kedvező lehetőségről. Meghatározza a könyveladások számát, címenként – 1000 darabot – és akkor kezdődik meg mindenki számára a kiszállítás, ha ennyi megrendelés beérkezett az adott könyvből. Az ár töredékéért cserébe tehát eladási darabszámot kér.

Mindeközben az olvasó egy, a boltban 3990 forintba kerülő könyvet akár 1600-ért is megkaphat. Szeretné? Biztosan! Két dolgot kell adnia cserébe. Türelmet és hathatós közreműködést. Mert, ha minél előbb meg akarja szerezni ilyen áron a kiválasztott könyvet, akkor minden létező módon reklámoznia kell a lehetőséget barátai, ismerősei körében – a közösségi médiában –, hogy a körbe belépve ők is ilyen áron juthassanak hozzá, és ők is a hír terjesztésével honorálják az író által nyújtott kedvezményt. Terjedjen a hír, mint a futótűz, minél gyorsabban és szélesebb körben.

Miért jó ez az olvasónak? Megoldódik a könyvárakkal kapcsolatos problémája, hiszen a bolti árért ebben a konstrukcióban, szerencsés esetben akár 2-3 könyvet is megkaphat.

Miért jó ez az írónak? Mert a befolyt összeg – még ha kedvezményes is – 100%-ban hozzá kerül és az eladott darabszám okán a befektetése biztosan megtérül, és folytatni tudja az írói munkáját.

Tökéletes megoldás. Egyszerű, hatékony, és mindenki számára hasznos együttműködés ez. Csak működtetni kell.

Hát működtessük!

 „KÖNYVET MINDENKINEK – Nekem, Neked, és Neki is...”  https://1000.konyvmogul.hu

Készítette: Nyíri Abigél