Fiatalnak lenni a világháborúk idején? Vajon milyen lehetett?

Janikovszky Éva: Naplóm című könyvéből megtudhatjuk

Légy részese te is egy valóságos utazásnak, ami visszarepít a második világháború idején élő magyar fiatalok mindennapjaiba. Avagy Janikovszky Éva: Naplóm című könyvének bemutatása.

olvasolampas_1.png

Amikor valaki meghallja azt a nevet, hogy Janikovszky Éva valószínűleg a kedves, olykor csípős humorú ifjúsági regények és gyerekkönyvek jutnak eszébe. Ebben a kötetben viszont az írónő egy új oldalát ismerhetjük meg.

A naplót Éva 1938 és 1944 között írta. Nyomon követhetjük benne, ahogy a 12 éves kiskamaszból érett, 18 éves végzős diák cseperedik a szemünk előtt. Amikor megkaptam ezt a – márka nagyköveti - lehetőséget a shop.konyvmogul.hu-tól, először rettentő izgatott lettem, akárcsak egy kisgyermek Karácsony estéjén, ám őszintén, kissé meg is ijedtem. Mostantól tetszőlegesen választhatok könyveket a kínálatukban szereplő rengeteg mű közül, és nincs más dolgom, mint olvasni és megosztani az így szerzett olvasási élményeimet veletek.

Első alkalommal egy tökéletes könyvet szerettem volna választani “munkatársamnak”. Visszatekintve, úgy gondolom ezt a feladatot igazán jól teljesítettem. Mikor szembejött velem ez a könyv gondolkodás nélkül éreztem hogy “ő” tökéletes első társ lesz. Nem is keresgéltem tovább. Így landolt a postaládámba leánykori nevén Kucses Éva hat rendkívüli évének története az amúgy is roppant különös életéből.

A könyvet olvasva nemcsak egy diáklány mindennapjait ismerhetjük meg, de találkozhatunk a romantikus Szeged negyvenes évekbeli arcával is. Akkoriban még a fiatalok a korzóra jártak minden délután vagy egymás zsúrján táncoltak együtt, párokat váltogatva. Az évszámból lehet tudni, hogy a kis Kucsy (ez volt a beceneve) a világháború idején írta értékes naplóját. Külön tetszett amikor a háború kitörését csak félvállról egy mondat töredékkel tudatta az Olvasóval: “Ja, igaz, nem írtam még, hogy háború van? Angolfrancia-Német!”

Éva 12 évesen, második osztályban kezdi írni naplóját, melyet abban az évben rövidre is fogott, aztán harmadikos korától több mondanivalója volt, ezáltal sok sztorit, és benne munkálkodó érzést oszt meg velünk. Mint minden tinédzser lány naplójában, úgy az irónőről is megtudhatjuk, hogy akkori korosztályára jellemző életet élt, és ahogy múlt az idő, csak a számára lényeges, meghatározó dolgok vetette papírra.

A naplóregények könnyen hatásuk alá tudják vonni az olvasót, így engem is, mert szó szerint a mindennapjaim részévé vált a könyv és amikor olvastam, úgy éreztem én is ott sétálok a Tisza parton vagy épp Éva családjának üzletében találtam magam.

Ami a mi életünkben is kiemelt szerepet játszik, az a könyvben is központi témaként tér vissza Kucsy baráti viszonyainak, és szerelmi életének fordulataival. Általam nem ismert események bontakoztak ki Kucses szerelmi életében. Bár olykor zavarosnak is tűnt, mégis megértettem a fiatal szív vágyait és egy percig sem volt ellenszenves számomra. Megmutatta, hogy az ember nem lehet úrrá a saját érzésein, sőt nem is szabad elnyomni azokat. Éva szerelmi életének részletes leírása több olvasónak is ismerős lehet, aki fiatal korában szerelmes volt (tehát bátran kijelenthetem hogy mindenkinek :) )

A napi események hitelességét a sok korabeli fénykép, rajz ill. hivatkozás támasztja alá . A régi újságcikkek, Éva leánykori képei, iskolai bizonyítványok, az akkori Szeged képei, vagy ami engem a legjobban megragadott, az írónő által rajzolt képecskék akár önmagáról, akár másokról, melyek igazán visszarepítettek az időben.

Nem nehéz irodalmi mű, jómagam kikapcsolódásnak tartottam a vele töltött időt. Egyfajta menedékem lett a negyvenes évekbeli Szeged a mai világ problémái elől.

A napló megszületésével egyidőben zajló események mellett sem szabad elsiklani, így az utolsó év felett sem, amikor is 1944-et írtunk. A történelem szerelmeseként ismerem a második világháború eseményeit. Viszont ez valami egészen más volt.

A könyv segített átélni azt a csodát, míg visszarepülhettem az időben, és Kucses Évaként Szeged városában fogadtam a II Világ Háborút, és éltem át annak sötét, mégis valahogy elviselhető oldalát. Megrendítő érzés volt olvasni egy velem egykorú lány életét a mindennapos légitámadások és a közeli családtagok elvesztésének idején.

A könyv hatására elgondolkodtam azon, hogy a mai világ problémái összeegyeztethetőek-e a háború idején lévőkkel...

zért is mondhatom azt, hogy hálás vagyok ennek a könyvnek, megtanított arra, hogy a mindennapos problémák mögött mindig van miért hálát adni, és legyek elégedett azzal, amim van.

Köszönöm Kucses Éva!

Hogy kinek ajánlom a könyvet?

  • a történelem szerelmeseinek
  • azoknak, akik Janikovszky Éva könyvein nőttek fel
  • a kor rajongóinak
  • akik csak egy érdekes történetre vágynak egy fiatal lány tollából
  • aki tudni akarja hogy élte meg egy fiatal a második világháborút
  • ha netalántán az egyik felsorolt pont sem igaz rád

Köszönöm, hogy végig olvastad a könyvről született élményeimet és véleményemet! Remélem, felkeltette az érdeklődésedet ezt a különösen mindennapi és szokványosan rendkívüli könyv!

Ha igen, akkor kellemes olvasást és élethű élményeket kívánok hozzá! :)

Írta: Lajos Luca

A könyv beszerezhető itt.